تاریخچه
علم سنجی یکی از رایجترین روشهای ارزیابی فعالیتهای علمی است که با استفاده ازمحاسبات ریاضی، و روشهای آماری به مطالعه علوم و گسترش آن می پردازد. در سال 1388 مرکز علم سنجی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاسیس گردید.
اهداف مرکز علم سنجی
2- ارزیابی پژوهشگران (اعضای هیات علمی) دانشگاه با استفاده از شاخص های علم سنجی
3- بستر سازی علمی جهت نخبه پروری
4- تدوین گزارش تولید علمی دانشگاه در بازه های زمانی مختلف
5- ارزیابی مجلات علمی پژوهشی دانشگاه و بررسی امکان ایندکس کردن آنها در نمایه های معتبر از جمله Scopus و ISI
6- مستند سازی مقالات ایندکس شده پژوهشگران دانشگاه در نمایه های بین المللی
7- تعریف و تدوین شاخص های جدید در علم سنجی در سطح ملی و بین المللی
8- بررسی وضعیت علمی دپارتمانها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه
9- ارزیابی دانشگاه بر اساس شاخص های برون دادی یونسکو
10- بررسی علمی حوزه های پزشکی و جایگاه دانشگاه در سطح ملی
11- تدوین کتب در حیطه اطلاع رسانی پزشکی برای اعضای هیات علمی
12- برگزاری کارگاهها و سخنرانی های علمی
13- برگزاری همایش ها و کنفرانس های علمی
اولویت های پژوهشی
1- بررسی تولید علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
2- مقایسه تولید علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با سایر دانشگاههای کشور
3- بررسی برونداد علمی اعضای هیات علمی و محققین دانشگاه بر اساس شاخص های h، m ،AR ،g و ...
4- ارزیابی برونداد حوزه های نوین پزشکی همچون مدیکال انفورماتیک و نوروساینس در سطح ملی و
مقایسه با کشورهای منطقه
5- ترسیم همکاری های دانشگاه علوم پزشکی تبریز با دیگر دانشگاههای ملی و بین المللی
6- ارزیابی کیفی منابع الکترونیکی اشتراکی